Ik ren over kronkelpaadjes, langs het glooiende landschap van Italië, terwijl de ochtendzon in mijn rug prikt. De vogels fluiten vurig en ik ruik dat de lente in aantocht is. Na een flinke klim kom ik uitgeput op de top van de heuvel tot stilstand en kijk om mij heen. Ik ben in een zeer pittoresk Italiaans dorpje genaamd: Cecanibbi. Ik zie vervallen huisjes, een kerkje en een oude vrouw met een gekleurd bloemetjesschort. Ze hangt haar wasgoed op aan een waslijn op het pleintje voor haar huis. Als ze mij opmerkt komt ze direct naar me toelopen en ik raak lichtelijk in paniek. Behalve een pizza en koffie bestellen, ben ik de taal verre van machtig. 

Ze begint een verhaal en lacht er heel lief bij. Ik lach zo breed als ik kan terug en denk op te maken dat ze iets zegt als: “Jeetje, meisje, jij bent sportief, waar kom je helemaal vandaan gerend?” Maar het kan ook heel goed zijn dat ze zegt: “Ik heb twee komkommers over, wil je die mee naar huis nemen?” Ik stamel: Non parlo Italiano, excuzaaaa..grazie, pizza, un cafe, Chiao, arrivedeci... Mijn motto is op zo’n moment al je kennis in een keer uitstorten en hopen dat je een kloppende zin hebt gezegd. Ze lacht nog liever en ik wil haar eigenlijk een knuffel geven. We kijken elkaar in de ogen, lachen nogmaals en draai me om.

Ik ren de berg van Cecanibbi af en voel me gelukkig. Ik heb geen idee wat we net tegen elkaar hebben gezegd, maar het gevoel was goed. Communicatie met woorden is niet het belangrijkste. Het gevoel wat je bij iemand hebt, dat is wat telt. Op basis daarvan maak je overigens alle belangrijke beslissingen in je leven. De keuze van je partner, het kopen van een huis, een baan. Gevoel, gevoel en nog eens gevoel. Een goed PR bureau kan een gevoel over een product of dienst natuurlijk wel sturen, maar een ontmoeting met een persoon of een gevoel bij een bepaalde plek is absoluut niet van buitenaf te sturen. Op zo’n moment maak je gebruik van je eigen kompas. Mijn ervaring is dat je deze ten alle tijden kan volgen en kunt vertrouwen. 

Dus mocht je communicatiemiddelen in je bedrijf hier en daar nog schorten. No problemo! Laat jezelf zien als mens achter jouw onderneming. En als men een goed gevoel van je krijgt, kiezen ze zeker weten voor jou!

 

Yara Hannema
contact@yarainmedia.nl

 

Terug naar overzicht